Net als mensen vinden honden het heerlijk om een sport te beoefenen. Hondensport zoals apporteer- en jachttraining is ontzettend leuk voor de hond, omdat deze hierin zowel fysiek als mentaal wordt uitgedaagd. Heb jij (of je hond) nog geen ervaring met apporteren, maar wil je graag onderzoeken of je hond interesse heeft in apporteer- en speurwerk of wil je gewoon graag leuk en actief bezig zijn met je hond? Dan is onze cursus Apport – Hondensport een leuke introductie in de apporteer- en jachtwereld, waarin de samenwerking en het plezier tussen baas en hond centraal staat.

Wat is een apport?

Een ‘apport’ staat voor een voorwerp dat de hond op commando ophaalt, oppakt en aan de baas afgeeft. Het voorwerp kan hierbij een dummy zijn of koud wild. Een hond apporteert dit natuurlijk niet altijd zomaar vanzelf! In deze cursus leren we de hond dan ook stapsgewijs via commando’s te apporteren. Hierbij komt dus ook een stukje gehoorzaamheidstraining kijken zoals het volgen (aan de lijn en los) en op afstand zitten en blijven. Daarnaast werken we aan de zelfstandigheid van de hond door de natuurlijke drift van de hond te activeren. We leren de hond zijn/haar neus te gebruiken, een apport in de bek vast te houden (zonder hiermee te schudden of dit kapot te maken) en het apport bij de baas te brengen.

Wat leert de hond tijdens de cursus Apport – Hondensport?

Tijdens deze cursus leren we de hond de basisbeginselen voor het apporteren op een speelse en ongedwongen manier aan. Plezier in het samenwerken met de hond staat voorop. Voor apporteerwerk is het ontzettend belangrijk dat de hond goed naar jou als eigenaar luistert. Daarom besteden we in deze cursus ook aandacht aan de gedrag- en gehoorzaamheid. Tijdens de lessen leert de hond met behulp van diverse oefeningen onder andere:

• commando’s van de eigenaar opvolgen, aan de lijn en los
  • verleidingen als speeltjes kunnen laten liggen
  • interesse wekken in apportattributen als een dummy
  • eerste stappen naar leren vasthouden van een dummy
  • leren niet kapotbijten van of schudden met een dummy
  • leren loslaten van een dummy
  • snel terugkomen naar de eigenaar met dummy
  • op commando (op afstand) halen en brengen van apport
  • kijken wanneer andere honden aan het werk zijn

Voor welke honden is deze cursus geschikt?

Deze training is in principe geschikt voor honden van alle leeftijden en rassen. Ook als jouw hond geen retriever, staand ras of andersoortige jachthond is, zijn de oefeningen een leuke manier om de hond te enthousiasmeren voor apporteer- en jachttraining en lekker samen bezig te zijn. De minimale eis die we hanteren is dat de hond een puppycursus en minstens één gedrag- en gehoorzaamheidscursus – bij ons of een andere hondenschool – heeft gevolgd. Dit, omdat het ontzettend belangrijk is dat de hond voor apporteren de basiscommando’s kent en opvolgt. De trainingsgroepen worden ingedeeld naargelang ervaring en leeftijd van de hond.

Wil je als nieuwe cursist aansluiten bij een Apportsport-groep? Dan dien je eerst een intake te boeken. Hiermee kunnen wij ons een goed beeld vormen van jou en je hond, om ervoor te zorgen dat jij en je hond in een passende groep verwelkomt worden.

apport-hondensport

Cursusinformatie Apport – Hondensport

• We vragen je een eigen dummy mee te nemen naar de les. Heb je deze nog niet in je bezit? Je kunt er bij ons op de trainingsavond een kopen. Zie ook onze shop.
  • Voor overige trainingsbenodigdheden (andere apporteerobjecten, lange lijnen) wordt gezorgd.
  • Voor specifieke tijden en data, check onze agenda.
  • De cursus vindt plaats op het hondentrainingsterrein van Doderer Hondenschool in het Ghoybos (Leiderdorp/Leiden/Oud Ade).

Ik wil me aanmelden voor Apport – hondensport